Project ‘We zijn allemaal mensen’ afgerond!

Femke Bennenbroek
December 17, 2025
3 minuten

4 jaar geleden zijn we met behulp van een ZonMw subsidievanuit het programma Vakkundig aan het Werk 2 gestart met het project ‘We zijnallemaal mensen’. Samen met de afdeling WOJ van WPI Amsterdam (JongerenpuntNieuw-West en Zuidoost), IJmond Werkt!, 2 onderzoeksbureaus (ZINZIZ en BureauMeetellen), Tilburg University, en 2 brancheverenigingen (Divosa en SAM), zijnwe gaan verkennen hoe het integratiefgedragsmodel als vliegwiel kan dienen voor bewuster bekwamer handelen in debegeleiding van cliënten door professionals EN  in de begeleiding vanprofessionals door hun managers.

 Aanleiding voor dit project waren signalen vanprofessionals bij verschillende organisaties in het sociaal domein. Er wasnamelijk veel aandacht voor het faciliteren van het willen en kunnen vancliënten (bijvoorbeeld aan de hand van het integratief gedragsmodel; IGM), maarom dit effectief te kunnen doen, is het ook belangrijk dat professionals wordengefaciliteerd in hun willen en kunnen. De titel van het project is dan ook uitdie gedachte voortgekomen: “Professionals zijn inderdaad ook ‘net mensen’,daar gaan dezelfde principes van willen, kunnen en doen natuurlijk ook gewoonop”.

 We hebben het project inmiddels afgerond met een mooie eindrapportage. In deze rapportage nemen we je mee in de belangrijksteinzichten en lessen die we in dit project hebben opgedaan. Het is geenwetenschappelijke publicatie of verantwoording in detail, we hebben bewustgekozen voor een beknopte weergave van het project en de meest relevanteinzichten en effecten die we hebben bereikt.

Wat zijn de belangrijkste inzichten?

Het goede nieuws is dat WPI Amsterdam de inzichten enervaringen uit dit project gebruikt om het IGM als vliegwiel organisatiebreedte implementeren, niet als ‘weer iets nieuws’ of ‘iets erbij’, maar als eenlogisch onderdeel van hun Amsterdamse Maatwerk Methode (AMM). Met aandacht voorhet IGM als vliegwiel voor de professionals, maar ook voor de team managers ende afdelingsmanagers. Zodat het IGM echt een vliegwiel kan zijn voor de heleorganisatie. Op dit moment wordt het IGM met en bij de teams met jongerenadviseursdie niet hebben meegedaan aan het project, geïmplementeerd. Komend jaar starteen breder proces.

En… wat levert deze manier van werken nou op?

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of deze manier vanwerken ook iets oplevert. Voor de managers, de professionals, maar vooral voorde cliënten. Dit laatste hebben we helaas in het huidige project niet kunneninventariseren en dat vraagt dus nog wel zorgvuldige opvolging. Voor deorganisaties, managers en professionals zien we wel een aantal mooie effecten(die hopelijk doorsijpelen naar de cliënten), zoals:

·       Voorde professionals heeft het houvast en hulpmiddelen opgeleverd

De procesmatige aanpak heeft de professionals nietalleen handvatten gegeven voor bewuster bekwamer handelen, ook voorprofessioneel handelen en maatwerk bieden. De aanpak heeft er bovendien toegeleid dat aanpassingen zijn gedaan in werkprocessen, handreikingen enhulpmiddelen om de professional en cliënt te ondersteunen in het gerichtfaciliteren en versterken van het willen en kunnen van de cliënt.

·       Voorde managers heeft het bewustwording en handvatten opgeleverd

Deze aanpak zorgt er vooral voor meer bewustwordingbij managers over het belang van een congruente aanpak in het begeleiden vancliënten en van professionals. En in het belang om ook naar het eigen willen enkunnen te kijken. Het IGM heeft concrete handvatten geboden voor bila's enbegeleiding van professionals die faciliteren dat managers en professionalsvanuit een meer gemeenschappelijke taal denken en werken. Ook hier is dekanttekening op zijn plaats dat dit nog verdere aandacht vraagt.

·       Voor de organisatie heeft het een impuls aan eenlerende organisatiecultuur geboden

Met elkaar, en aan dehand van het IGM, bezig zijn met vakmanschap, heeft een slinger gegeven aan eenmeer lerende organisatiecultuur, waarbij het formeel en informeel leren steedsmeer met elkaar verbonden wordt, een feedbackcultuur groeit en waarbij hetvoeding vragen en geven aan vakmanschap steeds meer als een vanzelfsprekendonderdeel van je werkt wordt gezien.

Maar als ik deze vraag op dit moment zou beantwoorden, danzou ik ook zeggen: het levert ook een boel werk op. En dat bedoel ik in demeest positieve zin van het woord. Want deze voordelen die veel dieper gaan daneen middeltje of instrument (dat op het oog een mooi product is, maar vooraleen quick fix blijkt te zijn), die komen niet vanzelf. Dat gaat een model nietvoor je oplossen. Maar wel hoe je als organisatie, als team en als individu aande haal gaat met het vliegwiel dat dat model kan brengen. In het rapport gevenwe dan ook een aantal concrete tips om zelf met het model aan de slag te gaan.

Hoe nu verder?

Het goede nieuws is dat WPI Amsterdam de inzichten enervaringen uit dit project gebruikt om het IGM als vliegwiel organisatiebreedte implementeren, niet als ‘weer iets nieuws’ of ‘iets erbij’, maar als eenlogisch onderdeel van hun  Amsterdamse Maatwerk Methode (AMM). Metaandacht voor het IGM als vliegwiel voor de professionals, maar ook voor deteam managers en de afdelingsmanagers. Zodat het IGM echt een vliegwiel kanzijn voor de hele organisatie. Op dit moment wordt het IGM met en bij de teamsmet jongerenadviseurs die niet hebben meegedaan aan het project,geïmplementeerd. Komend jaar start een breder proces.

Wil je meer verdieping, cijfers en uitgebreideachtergronden?

Dan verwijzen we je graag naar de projectpagina.Hier zijn uitgebreidere (tussen)rapportages te vinden, en ook een kort filmpje, waar we een samenvatting geven van de procesmatigeaanpak en de resultaten. Of neem contact op met Femke Bennenbroek (femke@zinziz.nl of 06 – 340 28 906).