
Alle inwoners vinden op toegankelijke manier de juiste zorgen ondersteuning in het sociaal domein. Een mooi streven van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Maar hoe richt je OCO goed in?
Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) helpt inwoners om de juiste zorg, ondersteuning of weg in het sociaal domein te vinden: gratis, toegankelijk en altijd in het belang van de inwoner.
Soms is het lastig voor inwoners om de juiste hulp te vinden. Een onafhankelijke cliëntondersteuner denkt mee, luistert en helpt inwoners om weloverwogen keuzes te maken. Dat kan gaan over geldzaken, vervoer, werk, onderwijs, zorg of opvoeding – wat er maar speelt.
De ondersteuning is onafhankelijk. Dat betekent dat de cliëntondersteuner niet verbonden is aan een zorgaanbieder of gemeente en volledig vanuit het perspectief van de inwoner werkt. Het uitgangspunt is regie behouden bij de inwoner. De inwoner beslist, en de ondersteuner denkt mee of gaat, als dat gewenst is, mee naar gesprekken met instanties.
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat biedt veel ruimte om het lokaal goed te organiseren, maar roept ook vragen op:
- Bereiken we de inwoners die het nodig hebben?
- Hoe verloopt de samenwerking tussen cliëntondersteuners en andere professionals?
- Is de ondersteuning effectief en laagdrempelig genoeg?
ZINZIZ helpt gemeenten om deze vragen te beantwoorden en cliëntondersteuning verder te versterken.
Wij combineren kwalitatief en kwantitatief onderzoek en maken de vertaalslag van wetenschap naar praktijk. Met een doorlooptijd van 8-12 maanden, brengen we de situatie in kaart en werken we samen aan (door)ontwikkeling van toegankelijke clientondersteuning voor iedereen.
Onze onderzoeksmethoden zijn onder meer:
- Literatuuronderzoek
- (Groeps)Interviews met inwoners, professionals, verwijzers, e.d.
- Korte, toegankelijke papieren en digitale vragenlijsten
- Proces-en impactevaluatie, effectevaluatie, lerende evaluatie
- Actieonderzoek onder uitvoerders
- Whole system in the room-sessies met alle betrokken partijen
- Co-creatiesessies met cliëntpartijen.
ZINZIZ heeft al verschillende (koploper)gemeentes geholpen met het analyseren van bovenstaande vragen, bijvoorbeeld:
- Onderzoek naar de bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente Den Bosch, met adviezen die in de gemeente geïmplementeerd zijn, gevolgd door evaluatieonderzoek naar aanleiding van de eerder geïmplementeerde veranderingen en initiatieven door de gemeente.
- Onderzoek naar de bekendheid en ervaringen van inwoners, verwijzers en aanbieders van onafhankelijke inwonersondersteuning in de gemeente Putten. Na grondige analyse heeft ZINZIZ praktische adviezen uitgebracht waar de gemeente direct mee aan de slag gaat.
Wilt u weten hoe uw gemeente onafhankelijke cliëntondersteuning verder kan versterken?
Neem contact op met Bente van der Brug via bente@zinziz.nl of bel naar 06 – 42 19 66 74.